Imagini ale lumii de lângă noi: Expoziţia World Press Photo, la Tirana
- O evaluare a stadiului relațiilor româno-albaneze
- Măsuri contra COVID-19 la Tirana
- Nostalgicii albanezi sunt în doliu: A murit Nedjmije Hogea, soţia dictatorului de la Tirana
- Dora d’Istria, femeia care a spart toate tiparele lumii ei
- Kosova a aniversat 12 ani de independenţă
- Comoara reginei Teuta
- “Dielli” a aniversat 111 ani
- „Povestea Insulei Humanitas”: Prima editură privată românescă a împlinit 30 de ani
- Imagini ale lumii de lângă noi: Expoziţia World Press Photo, la Tirana
- „Albania Ieri”, un dar pentru fanii filmului albanez
- Prof. dr. Pandi Bello (Korcea, Albania): Poetul Lasgush Poradeci şi muzica
- Poezie albaneză contemporană: Arbër Ahmetaj (n. 1965)
- “Trilogia Albanica”, de Stefan Çapaliku, publicată la Paris
- „Fluieraş de fag mult zice cu drag…”: Povestea unui străvechi instrument popular
- Postul – cale de întărire în credință
- Prigoana comunistă împotriva bisericii catolice albaneze
- „Prin păstrarea dialectului, pe care îl folosesc în conversaţiile curente, aromânii au păstrat vie conştiinţa romanităţii şi a românităţii”
- Cine este Rita Knudsen Augestad, soţia premierului kosovar?
- Albaneza Alketa Vejsiu, la Sanremo 2020
De peste 60 de ani, World Press Photo Foundation, cu sediul în Amsterdam, organizează un concurs prestigios de
fotografie, care răsplătește cele mai bune imagini ale fotografilor profesionişti
din întreaga lume. Competiția premiază excelenţa, creativitatea și talentul jurnaliştilor
care au reflectat evenimentele petrecute de-a lungul unui an, în întreaga lume.
Lucrările câştigătoare ale anului precedent sunt itinerate de obicei, în cadrul unui turneu
expoziţional, în numeroase oraşe din diferite ţări, precum Amsterdam, Milano, Tokyo, Roma, Sevilla, Bari, Barcelona,
Hamburg, Zurich, Dortmund, Berlin, Hanoi, Auckland, Ottawa, Santiago,
Singapore, Islamabad, Bucureşti, Cluj, Timişoara ş.a.
La începutul acestui an, în luna februarie, „World Press Photo Exhibition 2019” a ajuns în sfârșit şi la Tirana, după o absenţă
de 12 ani. Pentru prima dată, expoziția 2019
prezintă şi „World Press Photo of the Year” împreună cu alte fotografii de
presă realizate pe parcursul anului. Câștigătorii au fost selectați de un juriu
independent care a evaluat mai mult de 78.801 de fotografii. Curatorul și
managerul expoziției, Jerzy Brinkhof, a spus, într-un interviu acordat unui
post de radio din Tirana că, în expoziţia itinerantă ce călătoreşte în toată
lumea, sunt incluşi şi doi reprezentanţi albanezi, „păstrați anonimi de dragul
competiției”. Potrivit acestuia, cei doi autori din Albania nu se numără
printre câștigători, „ceea ce înseamnă că fotografii respectivi trebuie să
muncească mai mult”. În expoziţie sunt 43 de profesionişti și 140 de fotografii
de pe tot globul, ceea ce face ca ea să fie foarte diversă. Curatorul a
explicat că „Fotografia Anului” ilustrează o fată din Honduras, aflată la
granița cu Mexicul, plângând în timp ce mama ei este controlată de Patrula de
Frontieră a SUA.
Alte
exemple din portofoliul World Press Photo arată cum, după aproape patru ani de război în Yemen, cel puțin 8,4 milioane de
oameni se află în pericol de inaniție și 22 de milioane de oameni au nevoie de
ajutor umanitar. Taif Fares încearcă să respire la spitalul al-Sadaqa din Aden,
unde aprovizionarea cu oxigen a fost afectată. Taif a murit la câteva zile după
ce a fost făcută fotografia.
Broaște cu picioarele tăiate, înconjurate de embrionii lor, se chinuiesc să
ajungă la suprafață, după ce au fost aruncate înapoi în apă, în Covasna,
România. Picioarele de broască sunt adesea recoltate pentru restaurante,
primăvara, când masculii și femelele se întâlnesc pentru a procrea. O cantitate
în valoare de circa 40 de milioane de dolari e vândută în fiecare an. O altă
fotografie surprinde un sirian care fuge cu copilul său, pe o stradă
bombardată, în urma unui atac aerian, la Alep. Najiba își ține în brațe nepotul
de doi ani, care a fost rănit în urma unei explozii la Kabul. O altă poză din
Ucraina redă drama a două persoane ce evadează din casa distrusă de un atac
aerian. Într-un cartier mărginaş din Rio de Janeiro, Eduarda, o fetiţă de 10
ani, stă pe pervazul ferestrei unui bloc avariat, privind lumea sărăcăcioasă de
sub ea, iar o familie fuge de luptele din Mosul, al doilea cel mai mare oraș
din Irak. Sunt câteva exemple ce fac ca fotografia de presă să fie la fel de
indispensabilă ca imaginea de televiziune ce relatează drame şi fapte de viaţă.
Fotojurnalismul
s-a schimbat foarte mult de la căderea Zidului Berlinului. Sfârşitul divizării geopolitice a Europei a
transformat istoria lumii şi, odată cu ea, fotografia digitalizată și-a extins puterea şi influenţa,
devenind foarte vizibilă. Prezentând imagini iconice ale acestor ani, World
Press Photo dezvăluie ştiri importante şi evenimente sociale şi politice care
au marcat viaţa internaţională, de la refugiaţi, emigranţi, războaie, leadership,
cutume, drame sociale etc.
Asemeni operelor de artă, o
fotografie competitivă surprinde prin mesajul său vizual însăşi esența
evenimentelor, stârneşte emoții datorită esteticii implicite şi calităţii
tehnice. Acestea sunt câteva dintre criteriile prin care sunt jurizate şi
selectate lucrările seriilor din competiţia World Press Photo, iar tehnologia
este doar un suport care face ca exprimarea unor experienţe umane să fie percepută
ca fiind cât mai autentică.
„Nu încerca să reproduci ceea ce alții au mai făcut. Urmează-ți propriile emoții și creează-ți propriul spațiu și propriul produs”. (Claudia Hinterseer, Olanda, producător la „South China Morning Post” și membră a juriului World Press Photo 2020.)
Maria Oprea