Imagini ale lumii de lângă noi: Expoziţia World Press Photo, la Tirana

Share

De peste 60 de ani, World Press Photo Foundation, cu sediul în Amsterdam,  organizează un concurs prestigios de fotografie, care răsplătește cele mai bune imagini ale fotografilor profesionişti din întreaga lume. Competiția premiază excelenţa, creativitatea și talentul jurnaliştilor care au reflectat evenimentele petrecute de-a lungul unui an, în întreaga lume. Lucrările câştigătoare ale anului precedent sunt itinerate de obicei, în cadrul unui turneu expoziţional, în numeroase oraşe din diferite ţări, precum Amsterdam, Milano, Tokyo, Roma, Sevilla, Bari, Barcelona, ​​Hamburg, Zurich, Dortmund, Berlin, Hanoi, Auckland, Ottawa, Santiago, Singapore, Islamabad, Bucureşti, Cluj, Timişoara ş.a.

La începutul acestui an, în luna februarie, „World Press Photo Exhibition 2019” a  ajuns în sfârșit şi la Tirana, după o absenţă de 12 ani. Pentru prima dată, expoziția 2019 prezintă şi „World Press Photo of the Year” împreună cu alte fotografii de presă realizate pe parcursul anului. Câștigătorii au fost selectați de un juriu independent care a evaluat mai mult de 78.801 de fotografii. Curatorul și managerul expoziției, Jerzy Brinkhof, a spus, într-un interviu acordat unui post de radio din Tirana că, în expoziţia itinerantă ce călătoreşte în toată lumea, sunt incluşi şi doi reprezentanţi albanezi, „păstrați anonimi de dragul competiției”. Potrivit acestuia, cei doi autori din Albania nu se numără printre câștigători, „ceea ce înseamnă că fotografii respectivi trebuie să muncească mai mult”. În expoziţie sunt 43 de profesionişti și 140 de fotografii de pe tot globul, ceea ce face ca ea să fie foarte diversă. Curatorul a explicat că „Fotografia Anului” ilustrează o fată din Honduras, aflată la granița cu Mexicul, plângând în timp ce mama ei este controlată de Patrula de Frontieră a SUA.

Alte exemple din portofoliul World Press Photo arată cum, după aproape patru ani de război în Yemen, cel puțin 8,4 milioane de oameni se află în pericol de inaniție și 22 de milioane de oameni au nevoie de ajutor umanitar. Taif Fares încearcă să respire la spitalul al-Sadaqa din Aden, unde aprovizionarea cu oxigen a fost afectată. Taif a murit la câteva zile după ce a fost făcută fotografia.
Broaște cu picioarele tăiate, înconjurate de embrionii lor, se chinuiesc să ajungă la suprafață, după ce au fost aruncate înapoi în apă, în Covasna, România. Picioarele de broască sunt adesea recoltate pentru restaurante, primăvara, când masculii și femelele se întâlnesc pentru a procrea. O cantitate în valoare de circa 40 de milioane de dolari e vândută în fiecare an. O altă fotografie surprinde un sirian care fuge cu copilul său, pe o stradă bombardată, în urma unui atac aerian, la Alep. Najiba își ține în brațe nepotul de doi ani, care a fost rănit în urma unei explozii la Kabul. O altă poză din Ucraina redă drama a două persoane ce evadează din casa distrusă de un atac aerian. Într-un cartier mărginaş din Rio de Janeiro, Eduarda, o fetiţă de 10 ani, stă pe pervazul ferestrei unui bloc avariat, privind lumea sărăcăcioasă de sub ea, iar o familie fuge de luptele din Mosul, al doilea cel mai mare oraș din Irak. Sunt câteva exemple ce fac ca fotografia de presă să fie la fel de indispensabilă ca imaginea de televiziune ce relatează drame şi fapte de viaţă.

Fotojurnalismul s-a schimbat foarte mult de la căderea Zidului Berlinului. Sfârşitul divizării geopolitice a Europei a transformat istoria lumii şi, odată cu ea, fotografia  digitalizată și-a extins puterea şi influenţa, devenind foarte vizibilă. Prezentând imagini iconice ale acestor ani, World Press Photo dezvăluie ştiri importante şi evenimente sociale şi politice care au marcat viaţa internaţională, de la refugiaţi, emigranţi, războaie, leadership, cutume, drame sociale etc.
Asemeni operelor de artă, o fotografie competitivă surprinde prin mesajul său vizual însăşi esența evenimentelor, stârneşte emoții datorită esteticii implicite şi calităţii tehnice. Acestea sunt câteva dintre criteriile prin care sunt jurizate şi selectate lucrările seriilor din competiţia World Press Photo, iar tehnologia este doar un suport care face ca exprimarea unor experienţe umane să fie percepută ca fiind cât mai autentică.

„Nu încerca să reproduci ceea ce alții au mai făcut. Urmează-ți propriile emoții și creează-ți propriul spațiu și propriul produs”. (Claudia Hinterseer, Olanda, producător la „South China Morning Post” și membră a juriului World Press Photo 2020.)

                                                                                                          Maria Oprea

Series Navigation << „Povestea Insulei Humanitas”: Prima editură privată românescă a împlinit 30 de ani„Albania Ieri”, un dar pentru fanii filmului albanez >>