Un jelek albanez expus la Londra

Share

La 25 ianuarie 2020, s-a deschis la Galeria „Two Temple Place” din Londra expoziția „Nelimitat: femeile vizionare, colecționare de textile”, care prezintă obiecte de îmbrăcăminte tradițională din Balcani și Orient. Una dintre piesele aflate în simeză este jelek-ul (ilicul) albanez cu ornamente florale și broderie de aur care i-a aparținut englezoaicei Edith Durham (1863-1944). Jelek-ul reprezintă darul pe care locuitorii din  Berat i l-au făcut celebrei călătoare engleze. Lui Durham i-a plăcut atât de mult vesta, încât a purtat-o adeseori peste o rochie lejeră, primită de asemenea cadou la Berat, în 1918, când britanica a primit titlul de „regină a munților”. Potrivit cercetătorilor, ilicul, realizat cu mare măiestrie artistică, era o componentă a veșmântului pe care îl purtau femeile din înalta aristocrație a actualului oraș-muzeu, supranumit și „Orașul cu o mie de ferestre”.

Acest proiect important reflectă abordările inovatoare ale lui Edith Durham și ale celorlalte șase colecționare, printre care se numără Louisa Pesel (1870-1947), Olive Matthews (1887-1979), Muriel Rose (1897-1986), și prezintă obiectele dintr-o perspectivă neexplorată anterior: cea a femeii colecționar, mai mult decât aceea de femeie producător. Piesele expuse oferă o perspectivă umană frumoasă și profundă a istoriei noastre și dezvăluie, dincolo de mesajul implicit utilitar, funcțional, importanța artistică, socială și culturală extraordinară a textilelor, sfidând aici conceptul „tradițional” de colecție și fiind promovate ca opere de artă în sine. Așadar, mesajul acestei expoziții, ce va fi deschisă până în 19 aprilie 2020, este acesta: de ce textilele, care continuă să ne influențeze viața, nu sunt destul de vizibile printre artele vizuale consacrate?

Artista și scriitoarea Edith Durham a călătorit foarte mult prin Balcani, la începutul sec. XX, devenind celebră pentru reportajele sale antropologice despre viața din Serbia, Albania și Kosovo. În 1935, colecția ei de costume și bijuterii balcanice – inclusiv acest jelek, o haină tradițională purtată de femeile albaneze – a fost donată Muzeului Bankfield din Halifax, unde a rămas până în prezent.

Poetul englez George G. Byron (1788-1824) a călătorit, la începutul secolului XIX, în Peninsula Balcanică pentru a vedea și cunoaște locuri și oameni noi. Dar și pentru a-și găsi propria moarte. Căci, cum se știe, Byron a căzut pe câmpul de luptă de la Missolonghi, în Grecia, alături de patrioții greci, într-o cumplită confruntare cu forțele otomane. În cursul călătoriei în Balcani, el a ajuns și la curtea lui Ali pașa din Ianina, unde a fost primit cu toate onorurile și ospitalitatea unui mare monarh oriental. Într-una dintre scrisorile pe care i le-a trimis mamei sale, în toamna anului 1809, de la Preveza, el descria cu multă admirație frumusețea costumului bărbătesc albanez, cu care a și pozat pentru unul dintre pictorii momentului. Iată cum descrie genialul poet britanic veșmintele albaneze: Albanezii, cu costumul lor frumos, format dintr-o fustanelă albă, anteriu cusut cu fir de aur și jelek din catifea roșie, cusută cu găitane de mătase, pistoale și iatagan încrustat cu argint etc. îmi plac mult.

Maria Oprea

Series Navigation << Comunitatea musulmană din Albania, în secolul XX„Home to go” – Adrian Paci, performance art și instalație >>