„Urmăresc cu atenție cinematografia albaneză”: Interviu cu Dan Burlac, regizor și producător român de film

Share

Ca reprezentant al Elefant Film România ați fost co-producător al filmului Agon, realizat  de regizorul albanez Robert Budina, cu care ați declarat că ați colaborat foarte bine.  La rândul său, Robert Budina accentuează buna relație pe care a avut-o cu dvs: „În colaborare cu ei (filmul a fost o coproducție internațională Albania, România, Grecia, Franța, n.n.), am scris scenariul filmului „‚Agon”, creație care m‑a pus în contact cu producătorul român Dan Burlac, căruia i-a plăcut scenariul și a găsit resur­sele financiare pentru a deveni coproducător al filmului. Prin el, am putut lucra cu directorul de imagine Marius Panduru, una dintre personalitățile imaginii de film europene. Acesta a fost primul meu contact cu România, una dintre țările europene de succes în cinematografie în ultimii zece ani”. Este dificil să fii realizator de film în țările noastre, Albania și România?

Este dificil oriunde în această lume să faci cinema. Film este mai ușor, pentru că filmul are un scop comercial, resurse importante și este făcut pentru marele public. Cinema, în concepția clasică a celei de-a 7-a arte, este greu. Sunt filme la care de multe ori publicul nu aderă, având false referințe din zona de entertaining. Filmul de artă, cinema-ul este o creație profundă, cu subiecte care uneori deranjează și este făcut cu resurse reduse, fapt ce se vede pe ecran. Cinema-ul este preocupat de problemele societății,  pe care le supune atenției cu sensibilitate, cu talent și mai ales cu multă emoție. Azi e greu peste tot să faci filme de autor. Dar și România și Albania au resurse umane și regizori talentați care reușesc mereu să ne surprindă cu producții de calitate.

Recent ați primit, în Albania, distincția Best Live Action, în cadrul Tirana International Film Festival, primul festival internațional de film și singurul de acest gen din Albania. Vorbiți-ne despre evenimentul de la Tirana, despre amploarea lui și filmele prezentate aici.

Pentru că iubim România și Albania, faptul că am câștigat la Tirana marele premiu cu scurtmetrajul “Cadou de Crăciun” (care a fost pe lista scurtă pentru nominalizările la Oscar) a reprezentat o mare bucurie pentru echipa noastră. Este un trofeu pe care-l țin la loc de cinste, în vitrina din biroul casei de productie KINOTOPIA.

În opinia dumneavoastră, cum arată cinematografia albaneză de după anul 1991?

Urmăresc cu atenție cinematografia albaneză și sunt mereu bucuros să constat că apar mereu filme bune. Mă văd foarte des cu cineaști și oameni din industria filmului albanez la festivalurile din întreaga lume. Albania este o țară care a revenit frumos în lumea filmului de autor, iar premiile obținute și filmele produse acolo sunt cele mai bune dovezi.

Credeți că este cunoscută cinematografia românească în Albania? Este corectă afirmația lui Robert Budina: „Exemplul cineaștilor români este valabil nu doar pentru cinematografia albaneză, ci și pentru cea din țările dezvoltate”?

Fiind foarte apropiați, regizorii români și cei albanezi își împărtășesc mereu din experiența lor și se inspiră reciproc. Este motivant pentru noi toți faptul de a cunoaște toate eforturile pe care oamenii de cinema din întreaga lume le fac pentru a apăra filmul de autor și cinema-ul așa cum ar trebui el să fie ca act de cultură.

Dan Burlac a făcut studii de regie film la La Fémis (Facultate de Artă Dramatică din cadrul Universității de Științe și Litere din Paris), pe care le-a absolvit în 1995.

În 2006 a fost cursant la EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs), în 2007, la ACE (Ateliers du cinéma européen), în 2009, la TrainEastFilm, iar în 2010, Producer in the Move – Cannes. Între 1995-2001 este reprezentantul la Paris al Departamentului de Știri Media Pro, iar între 2001-2006 este consultant la TVR și Realitatea TV.

Din 2008 este director al casei de producție Elefant Films România și, ca producător, este implicat în realizarea și promovarea filmelor românești. Este unul dintre organizatorii evenimentului Romanian Short Waves de la Cannes.

Este producătorul filmelor românești premiate: A fost sau n-a fost?, regizat de Corneliu Porumboiu ( Camera D’Or, Cannes, 2006), 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, regizat de Cristian Mungiu (Palme D’Or, Cannes, 2007); asociat la realizarea multor filme de succes – Visul lui Adalbert, regizat de Gabriel Achim, Nunta mută, regizat de Horațiu Mălăele, Periferic, regizat de Bogdan Apetrei, Nuntă în Basarabia, regizat de Napoleon Helmis. Este co-producător la filme europene: Sette opera de misericordia/Seven Acts of Mercy (Italia), regizor De Serio, în care joacă Olimpia Melinte, Agon (Albania), regia Robert Budina, Historia de la meva mort/Story of my Death (Spania-Franța), regia Albert Serra (Leopardul de Aur la Locarno 2013).

Maria Oprea

Series Navigation << Muzica bizantină, moștenire intangibilă a umanitățiiCanionul Nivica, în atenția turiștilor și cercetătorilor străini >>