Ovaţii pentru Ermonela Jaho şi Placido Domingo la Teatro Real din Madrid

Share

Într-un concert desfăşurat la Teatro Real din Madrid, tenorul Placido Domingo şi soprana albaneză Ermonela Jaho s-au bucurat de ovaţiile spectatorilor care au aplaudat timp de 18 minute la finalul recitalului din opera Thaïs de Massenet, susţinut de aceşti mari artişti lirici.

Evenimentul a avut loc în seara zilei de 26 iulie, pe scena Teatrului Real din Madrid, iar titularii au fost Ermonela Jaho, Placido Domingo, Michele Angelini şi Jean Teitgen care au cântat alături de Corul şi Orchestra Operei din capitala spaniolă, sub bagheta dirijorului Patrick Fournillier. Fondator al Festivalului  Massenet din Saint-Etienne, oraşul natal al compozitorului francez de la sfârşitul secolului al XIX-lea, Patrick Fournillier este considerat un expert al muzicii lui Massenet. Susţinut de astfel de nume sonore, spectacolul a fost un triumf artistic atât pentru publicul prezent, cât şi pentru Ermonela Jaho care avea faţa scăldată în lacrimi, în scena tragică din final şi mai apoi copleşită de aplauzele prelungi. Foarte apreciaţi de publicul entuziast au fost tenorul Michele Angelini (Nicias), baritonul Jean Teitgen (Palemon) şi, desigur, tenorul Placido Domingo pentru călugărul Athanael, un rol solicitant şi memorabil. În vârstă de 77 de ani, el a revenit la Madrid pentru a interpreta acest personaj ce îi este foarte drag şi care-i potenţează dramatismul vocii de tenor, rol care se adaugă cvadraturii alcătuite din „Simon Boccanegra“, „Nabucco“, „Rigoletto“ și „Il Trovatore“ pe care le cântă în registru de bariton. Cu acest rol drag din Thaïs, Placido Domingo se întoarce la tenorul celebru, consacrat pe marile scene ale lumii. Concomitent cu activitatea interpretativă, apare în concerte şi în calitate de dirijor, el studiind încă din copilărie şi tinereţe atât canto, cât şi pianul şi arta dirijorală.

„Jaho face întotdeauna muzică și transmite fără greș emoție”

Pentru Ermonela Jaho (n. în 1974), binecunoscută pentru performanțele ei magnifice din „La Traviata“ și „Madama Butterfly“, Thaïs reprezintă un rol „complicat“ la nivel vocal și actoricesc, pentru că trebuie să treacă de la întruparea unei prostituate la aceea a unei sfinte care-l găseşte pe Dumnezeu. În ambele ipostaze, soprana albaneză a oferit „tot ceea ce poate da o voce“, au scris ziarele spaniole, iar ea a suprasolicitat fără să greşească. „Ermonela Jaho a uimit publicul, relatează criticul Luis Gago, în ziarul El Pais din 27 iulie 2018, lucru deloc surprinzător pentru această mare solistă, o artistă desăvârşită care cântă cu atâta intensitate şi profunzime încât ceea ce face pe scenă este impresionant. Foarte sugestive au fost costumele sub care s-a înfăţişat ca prostituată (o rochie roşie, mulată pe corp) şi ca mironosiţă (o rochie din voal verde de apă, cu broderii), adăugând un plus de expresivitate interpretării, momente muzicale considerate ca fiind deosebite. “Jaho face întotdeauna muzică și transmite fără greș emoție”, a titrat El Pais.

Povestea curtezanei Thaïs

 Povestea operei lui Jules Massenet are loc în Egiptul secolului al IV-lea, când călugărul Athanael (Placido Domingo) se întoarce din călătoriile sale, aducând veşti despre Alexandria, locul în care s-a născut cu mulţi ani în urmă şi pe care l-a părăsit pentru a îmbrăca haina monahală. De când a plecat, el nu conteneşte să nu se gândească la multitudinea de păcate pe care orașul secular le-a comis și continuă să le comită.Athanael crede că Alexandria este sub influența lui Thaïs, o curtezană venusiană pe care şi-o reamintește din copilărie.În ciuda avertismentelor lui Palemon (Jean Teitgen) de a nu interveni, Athanael este hotărât s-o convingă să treacă la creștinism. Se întoarce şi este uimit de viaţa de lux, trăită în păcat de oamenii din oraşul său. Aici îl vizitează pe vechiul său prieten din copilărie, Nicias (Michele Angelini), care îi mărturiseşte că este iubitul actual al lui Thaïs şi că nu mai are bani s-o plătească, iar Athanael îi vorbeşte despre planurile sale de o converti pe metresă. La cină, călugărul își dezvăluie intențiile faţă de ea care îl respinge și îl întreabă cu un cântec seducător cum este capabil să renunțe la dorință şi iubire, atât de frumoase şi omeneşti. În fine, după mai multe scene pe care nu le povestim aici, femeia acceptă dragostea pentru Dumnezeu care i se promite că va dura o veşnicie faţă de aceea carnală, de o singură noapte, îşi arde toate avuţiile, mai puţin statueta lui Eros, şi merge la mănăstire. Însă, întors între pereţii chiliei, Athanael pare a fi fără viață, distant şi-i mărturiseşte lui Palemon că nu se poate elibera de himera lui Thaïs de care s-a îndrăgostit. Ajuns la mănăstirea de maici, o găseşte foarte bolnavă şi îşi deschide inima faţă de ea, spunându-i că a avut dreptate, că nu poţi renunţa la iubire. Ignorându-l, Thais are viziuni cu îngeri care trec pe deasupra ei și vorbeşte despre deschiderea lumii cerești, după care se stinge.Athanael se prăbușește și îl roagă pe Dumnezeu pentru iertare.

Libretul piesei lirice Thaïs de Jules Massenet este semnat de francezul Louis Gallet şi este bazat pe romanul Thaïs de Anatole France. Ea a avut premiera la Opéra Garnier din Paris, la 16 martie 1894, cu soprana americană Sibyl Sanderson, pentru care Massenet a scris rolul principal.

Opera în versiunea de concert are acelaşi dramatism şi aceeaşi emoţie ca jocul dramatic cu decoruri şi schimbare de planuri. Este o poveste frumoasă care a beneficiat de o interpretare senzaţională şi un dirijor de excepţie, aplaudată minute în şir de spectatorii Teatrului Real, în seara zilei de 26 iulie 2018.

Ermonela Jaho s-a născut în Tirana, Albania, în 1974, și a început să cânte la şase ani. La 19 ani a câştigat primul concurs şi a plecat apoi la studii în Italia, la Academia de la Santa Cecilia din Roma, clasa de canto si pianoforte, unde a obţinut numeroase premii ca Giacomo Puccini (Milano, 1997) sau Cea mai bună cântăreaţă a Festivalului Wexford 2000.

A cântat pe mai multe scene din întreaga lume, printre care Royal Opera din Londra, Metropolitan Opera din New York, Berliner Statsoper, Paris Champs-Elysees, Teatrul San Carlo di Napoli, Opera din Philadelphia, Opera din Marseille, Arena di Verona, Tatra Verdi di Trieste, Teatrul La Fenice, Teatrul Capitolium din Toulouse etc. Repertoriul ei cuprinde roluri importante: Violetta, Manon, Mireille, Amina, Mimi, Michaela, Guilietta, Anna Bolena etc.

 

Maria Oprea

Series Navigation << Comunicat al Academiei RomâneRodica Pop (Iaşi). Ismail Kadare, Păpușa. >>